W tym artykule mowa będzie o możliwościach, które niesie ze sobą Windows XP, a konkretniej powiem o wyglądzie kontrolek należących do danej kompozycji wizualnej. Spójrzmy na przykład standardowych kontrolek, które były w poprzednich wydaniach windowsa:

A teraz spójrzmy, jak mogą wyglądać te kontrolki w systemie Windows XP:

Jak osiągnąć taki efekt?

Aby program pokazywał nowsze kontrolki, musimy w folderze z tym programem umieścić specjalny plik "manifest". Jego nazwa pownna być ściśle ustalona, dla przykładu, gdy chcemy zrobić plik manifest dla aplikacji o nazwie "program.exe", plik będzie się nazywał: "program.exe.Manifest".

Oprócz pliku manifest, aby naze kontrolki zadziałały, gdzieś na początku programu, trzeba wywołać funckję InitCommonControls(). Nie przyjmuje ona żadnych parametrów, więcej na jej tamat będzie w dziale o kontrolkach.

Jak utworzyć taki plik?

Nic prostrzego, kompilator Dev C++ w wersji 4.9.9.2, potrafi stworzyć nami taki plik. Wystarczy w opcjach projektu zaznaczyć opcję "Wspieraj tematy XP". Po następnej kompilacji, zostanie utworzony plik manifest.

Manifest w zasobach

Jednak umieszczanie tego pliku w folderze będzie mało wydajne, wystarczy, że mało zorientowany użytkownik, skopjuje aplikację w inne miejsce i uruchomi ją w folderze bez pliku manifest. Mamy możliwość umieszczenia tego pliku z zasobach programu, wiążąc go na stałe z aplikacją. Wtedy w folderze plik manifest nie będzie wymagany, a my mamy pewność, że w progamie zostaną pokazane nowe kontrolki. Oto jak należy umięścić manifest w zasobach, jako nazwa programu:

1 24
"nazwa pliku.exe.Manifest"

No to chyba tyle na ten temat. Możemy się cieszyć wyglądem XP w naszych programach.